Thursday, June 10, 2010

Public Transport

Semalam adalah satu mimpi ngeri. Disebabkan satu je kerosakan berlaku kat KTM komuter. Perjalanan aku lumpuh serta merta. Huh. Nasib baik aku pandai selok belok jalan kt KL nie.

Cerita dia bermula dengan stesen komuter dekat Mid Valley ditutup untuk orang ramai. Aku baru balik dari mid kul 5 .Turun je je escalator aku tengok ramai orang terkandas kat depan pintu masuk sebab pekerja ktm 2 tutup pintu gril. Semua bertanya kat dia,kesian macam robot jawab jawapan yang sama. Dia kata ade berlaku kerosakan kt ktm so akan berlaku kelewatan selama 1 jam!! Bayangkan keadaan kt platform. Mesti penuh!! Selepas tunggu punye lama, aku pun decide nak amik jalan lain. Aku pikir - pikir ade bas free untuk ke stesen putra kt bangsar, so aku boleh naik tren dan turun kat masjid jamek then naik lrt then turun kt salak selatan, naik bas U48 lastly smpai rumah..hehe..panjang pikir.

Waktu naik bas free tu punya la sesak,ada lah mat salleh sebelah aku tu naik bas yang sama. Selepas turun kt bangsar, aku naik la putra untuk ke Masjid Jamek. Seharusnya sistem pengangkutan awam yang diterajui RapidKL dipuji. Masa yang menunggu yang kurang dan tren tiba tepat pada masa. KTM harus belajar dari mereka. Tapi ditakdirkan aku sampai around nak pukul 5.30 n masa tu ramai orang pulang dari kerja so tren agak sesak la..huhu..berhimpit..
Sampai dekat masjid jamek, aku pun naik tren ke stesen salak selatan. Perjalan semua berjalan lancar sampai lah aku tunggu bas. Huh, nk dekat sejam tunggu. Punya lah lambat n bila sampai pulak bas penuh. Terseksa masa itu. Bas rapidkl mungkin perlu perbanyakkan bas ketika waktu puncak sebab kuantiti bas yang ada sekarang pun tak mencukupi.

Aku sampai rumah pukul 7.30 macam tu. Elok2 nak balik awal tapi terbalik jadinya gara - gara kerosakan ktm. Perkhidmatan ktm selalu berlaku kelewatan dan peristiwa hari rabu tu memang antara yang terburuk pernah aku alami. Mungkin ada sesuatu yang pihak ktm dapat lakukan sesuatu untuk menaikkan lagi mutu perkhidmatan kerana ktm antara satu pengangkutan awam yang utama di lembah kelang.


owh komuter~

0 comments:

Post a Comment

 
www.dausphilosophy.blogspot.com