Thursday, February 2, 2012

Wilayah Persekutuan KL

►Semalam merupakan Hari Wilayah Persekutuan. Labuan, Putrajaya dan Kuala Lumpur semua ditadbir di bawah satu Wilayah. Menjadi seorang warga wilayah, semalam buat pertama kalinya. Aku tak cuti. Huhu. Selama 17 tahun aku menetap di KL. Rasa janggal pergi ke kelas pada 1 Feb. :D

KUALA LUMPUR
►Anyway. Sepanjang 17 tahun itu. Aku nak share something nostalgic. Aku boleh dikira sebagai warga KL yang sejati. Hehe. Dari usia kecil aku dah dipertontonkan dengan projek pembangunan. Dari pembinaan LRT sampailah yang terbaru MRT. And i'm glad that i become part of it. As a KL citizen.

I was born in HKL. That's why i got the number 14 in the middle of  IC number. But, at that time. My family stay in Selangor. When i was 3. We move to KL. We stay in rumah papan in Salak Selatan which mean a lot to me. 2 years later. We move again but still in the same location. In 2008, we move to Desa Petaling.

We often see flat, apartment in KL. Kepadatan penduduknya menyebabkan membuat rumah flat adalah salah satu cara menangkiskan masalah kekurangan tanah? Tapi apa yang aku banggakan. Of course, the heart of the city. It's city centre. KLCC, the tower and all the tall building u can say. The shopping complex? The park? The Jalan Tunku Abdul Rahman. Well, u never get this kind of thing in another negeri you know? The public transport. Wow. Try to stay in N9 and u'll be grateful you have RapidKL.


THE NEGATIVE SIDE

►But, KL mesti dipandang negatif. I once pernah kena tahan dengan polis bantuan UiTM just because tak masukkan baju dalam seluar. Then i answer KL when he ask me where i came from. He said " kamu jangan bawak budaya KL tu datang sini". Owh yaa? orang N9 tak ada ke yang buat jahat? Come on. Ini satu penindasan terhadap warga KL.


But in the end. I'm proud to be born in KL. Anak jati KL? Yes it suit me :D

0 comments:

Post a Comment

 
www.dausphilosophy.blogspot.com