Tuesday, August 2, 2011

2 Ramadhan 1432H

Satu Petang di Bazaar Ramadhan Desa Petaling



Bazaar amat sinonim dengan bulan Ramadhan. Bila bulan yang penuh berkat ini tiba, maka adalah bazaar ramadhan. Bazaar yang menghimpuan bermacam juadah berbuka puasa. Tapi dekat Desa Petaling ini kecil saje bazaar dia. Walaupun kecil, ramai jugak yang serbu. Bukan tiap bulan macam ni. So, aku pun decide nak turun padang hari ini. Tak ada niat nak beli apa pun cuma kebetulan kawan aku. Ling Guang Jie(GJ) nak jumpa so alang - alang ajak dia. Dia baru balik PLKN. Excited nak tengok dia kurus ke tak.

Its already 7.11 pm, tapi kelibat si GJ langsung tak nampak. Hantar mesej kata OTW. Sementara nak tunggu tu terserempaklah dengan familiar faces kat situ. Ada yang menjual ada yang membeli. Dari jauh aku nampak ada mamat sorang ni pakai cap. Sure dia, wow perut dah kempis sikit. Lemak pun dah tak ada. Memang kena ragging mamat ni kat sana. Shake hand, lama jugak tak jumpa si GJ ni. Rupa - rupanya dia penghulu kat kem dia. Hebat betul.

Air jagung and air bandung, semua disponsor oleh beliau. Selamat duit aku. Huhu. So, kitaorang decide nak buka puasa kat food court giant. Bazaar ramadhan bukanlah sekadar menjual makanan. Tapi satu bazaar yang mengeratkan kaum. Ada satu cerita aku dengar, walaupun uncle berbangsa cina tu sampai dulu. Tapi dia bagi orang belakang dia yang berbangsa melayu order dulu disebabkan azan nak dekat. See, masih ada toleransi diantara kita walaupun ade khabar - khabar yang kurang baik tentang isu perkauman.

0 comments:

Post a Comment

 
www.dausphilosophy.blogspot.com